3 kroki dzielą Cię od sprzedaży

Sprzedaj swoje mieszkanie w 3 prostych krokach.
Dołożymy wszelkich starań, żebyś był zadowolony

sprzedaż na odległość
Sprzedaż mieszkania na odległość – czym jest pełnomocnictwo do sprzedaży mieszkania?

Sprzedaż mieszkania na odległość – czym jest pełnomocnictwo do sprzedaży mieszkania?

Zastanawiasz się nad możliwością sprzedaży swojej nieruchomości, ale nie masz zbyt dużo czasu na dopełnienie wszelkich niezbędnych formalności? Co ciekawe, akt notarialny można sporządzić na odległość i dopełnić wszelkie procedury związane ze sprzedażą. Pamiętaj jednak, że w takich sytuacjach konieczne będzie wcześniejsze skompletowanie niezbędnych dokumentów oraz przeprowadzenie stosownej transakcji z obecnością notariusza. Jak jednak załatwić sprawy na odległość? Możesz stworzyć upoważnienie do odbioru dokumentów notarialnych dla zaufanej osoby. W ten sposób unikniesz konieczności osobistej wizyty u notariusza, kiedy nie masz na to wystarczająco czasu. Jak działa takie rozwiązanie? Czy warto sprzedawać mieszkanie na odległość w ten sposób? Sprawdź!

Pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości – jak to działa w praktyce?

 

Warto wiedzieć, że wszelkiego rodzaju pełnomocnictwo ogólne można zlecić zaufanej osobie. W takim dokumencie możesz określić wszelkie warunki sprzedaży lokalu oraz informacje na temat tego, jakie prawa do zarządzania dokumentacją ma upoważniona przez Ciebie osoba. Pełnomocnictwo tego typu powinno zawierać przede wszystkim Twoją cenę minimalną za sprzedaż nieruchomości oraz numer rachunku bankowego, na który zostaną przekazane środki ze sprzedaży lokalu.

Wszelkie warunki, jakie określa pełnomocnictwo ogólne, pozwalają na zabezpieczenie interesów sprzedającego, którego reprezentuje zaufana osoba. Co ciekawe, takie transakcje zawierane są najczęściej z udziałem członków rodziny. Pośrednik, który posiada pełnomocnictwo notarialne, może całkowicie przejąć wszelkie obowiązki związane ze zbyciem nieruchomości oraz zajmować stanowiska urzędowe we wszelkich sprawach dotyczących sprzedaży lokalu.

Jak w praktyce działa pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości? Według prawa wszelkie czynności dokonywane przy pomocy pełnomocnictwa dzielą się na dwa rodzaje: ogólne i szczególne. Czym jednak się różnią?

 

Chcesz sprzedać mieszkanie? – Zapraszamy do naszego skupu nieruchomości online

Pełnomocnictwo ogólne – na czym polega?

 

Pełnomocnictwo ogólne to takie, które upoważnia pełnomocnika do dokonywania wszelkich formalności urzędowych, mających na celu zachowanie majątku oraz wypracowanie pewnych korzyści. Do głównych czynności, które przekraczają tego typu formalności, będą potrzebne inne rodzaje pełnomocnictwa. Warto jednak pamiętać, że w ramach pełnomocnictwa ogólnego dana osoba może reprezentować sprzedającego przed instytucjami państwowymi, osobami fizycznymi, organami administracji publicznej oraz ZUS-em.

Pełnomocnictwo szczególne – czego może dotyczyć?

 

Pełnomocnictwo szczególne to takie, które dotyczy wykonywania przez pełnomocnika konkretnych czynności wskazanych w dokumencie. W ramach takich uprawnień osoba pełniąca rolę pełnomocnika może np. sprzedać lub kupić nieruchomość w imieniu mocodawcy, lub dokonać jakiejkolwiek innej transakcji.

Sprzedaż mieszkania na odległość – co powinno zawierać pełnomocnictwo?

 

Dobrze sporządzony dokument, jakim jest pełnomocnictwo notarialne, powinien zawierać wszelkie informacje na temat tego, jaki jest zakres działań pełnomocnika. W pełnomocnictwie należy zawrzeć wszelkie informacje na temat koniecznych do wykonania czynności pozwalających na skuteczną sprzedaż mieszkania lub innej nieruchomości na odległość.

Warto w tym miejscu wskazać na fakt, że pełnomocnictwo pozwalające na uzyskanie dokumentów z US powinno być wydane całkowicie oddzielnie. Upoważnienie od odbioru dokumentów wymaga bowiem złożenia konkretnych wniosków w imieniu sprzedającego, odbioru dokumentacji oraz zaświadczeń. Druk tego typu udostępniany jest przez konkretny Urząd Skarbowy, dzięki czemu nie ma konieczności, aby pełnomocnik w razie potrzeby odbioru dokumentacji nieruchomości na sprzedaż składał poświadczenia notarialne o swoich uprawnieniach.

Czy można sprzedać nieruchomość, będąc za granicą? Z pełnomocnikiem to możliwe!

 

Pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości może zostać także udzielone w kraju, w którym aktualnie przebywasz. Wystarczy, że znajdziesz odpowiedniego notariusza, który podejmie się takiego zadania oraz zawrzesz w dokumencie tzw. klauzulę apostille, dzięki której pełnomocnictwo ogólne i każde inne będzie obowiązywać w dowolnym kraju.

To ważne! Czym jest klauzula apostille? To poświadczenie autentyczności podpisu oraz charakteru, w jakim działa osoba podpisująca dany dokument. Co ciekawe, tego typu klauzulę można też uzyskać we wskazany urzędach przez dane Państwo, którymi są najczęściej: Ministerstwo Spraw Zagranicznych i urzędy wskazane przez wyżej wymienione ministerstwo.

Jak widać, sprzedaż nieruchomości z pośrednikiem będąc za granicą, jest oczywiście możliwe. Wystarczy dopełnić wszelkich formalności związanych z wydaniem pełnomocnictwa obowiązującego niemalże w każdym kraju na świecie. Warto również zastanowić się nad możliwością współpracy z biurem nieruchomości, dzięki któremu sprzedaż mieszkania lub innej nieruchomości odbywa się znacznie szybciej. Dodatkowo specjaliści zajmujący się sprawami biura nieruchomości skupującego różne lokale pomagają w załatwianiu wszelkich spraw urzędowych, co znacznie przyśpiesza cały proces sprzedaży na odległość.

Kto może zostać pełnomocnikiem podczas sprzedaży nieruchomości?

 

Co ciekawe, pełnomocnictwo ogólne może zostać udzielone niemalże każdemu, kto obdarzony zostanie zaufaniem przez właściciela nieruchomości. Musi to być osoba fizyczna posiadająca najlepiej pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Według przepisów obowiązujących w Polsce wskazuje się na fakt, że na pełnomocników powołuje się najczęściej bliskie osoby lub te, które darzymy największym zaufaniem. Kiedy nie ma możliwości obecności podczas podpisywania umowy kupna-sprzedaży mieszkania, warto więc wyznaczyć zaufaną osobę i udzielić jej zarówno upoważnienie do odbioru dokumentów, jak i pełnomocnictwo do sprzedaży nieruchomości.

Istotne jest też to, że pewna niezależność pełnomocnictwa sięga o wiele dalej niż umowa podpisana np. z profesjonalnym pośrednikiem. Co to oznacza w praktyce? Jeśli korzystasz z usług pośredników zajmujących się sprzedażą nieruchomości i udzielisz im pełnomocnictwa to podczas rozwiązywania umowy, musisz również takowe pełnomocnictwo cofnąć. W przeciwnym razie osoba z upoważnieniem wciąż będzie miała prawo do zarządzania własnością w Twoim imieniu.

Opłaty skarbowe – ile kosztuje pełnomocnictwo?

 

Pełnomocnictwo to dokument, za który koniecznie jest uiszczenie opłaty skarbowej zgodnej z przepisami w danym kraju. Co ciekawe, zgodnie z prawem opłatę skarbową w tym zakresie można wnieść tylko gotówką w kasie organów państwowych lub przelewem na wskazany rachunek. Kto jednak przyjmuje opłatę za takie czynności? Organem podatkowym w tych sprawach może być: wójt, burmistrz, prezydent miasta.

To ważne! Opłata skarbowa od udzielenia pełnomocnictwa to obecnie tylko 17 złotych, a dowód jej zapłaty trzeba zawsze podpiąć do pełnomocnictwa jako dokumentację przedstawianą notariuszowi.

Kiedy wygasa pełnomocnictwo? Czy można je odwołać?

 

Oczywiście trzeba też mieć na uwadze fakt, że takie działania również mogą być ograniczone czasowo. Upoważnienie do odbioru dokumentów oraz każde pełnomocnictwo ma określoną ważność.

Co ciekawe, pełnomocnictwo może zostać w każdym czasie odwołane pod pewnymi warunkami. Kiedy jednak mocodawca zrzeka się jego odwołania np. po zawarciu umowy przedwstępnej sprzedaży, taka czynność może być nieco utrudniona. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że odwołanie pełnomocnictwa nie wymaga szczególnych form prawnych. Do wygaśnięcia ważności pełnomocnictwa dochodzi także w sytuacji, w której następuje śmierć mocodawcy lub pełnomocnika.

Sprzedając własną nieruchomość na odległość, zdecydowanie najlepszą opcją jest możliwość udzielenia stosownego pełnomocnictwa dla zaufanej osoby lub pracownika biura nieruchomości, dzięki czemu załatwienie wszelkich formalności sprzedażowych odbędzie się zdalnie bez potrzeby Twojej obecności.

 

Odwiedź też nasz skup nieruchomości w Warszawie!

Zobacz więcej

Uzbrojenie działki – co to jest i dlaczego jest takie ważne?

Co to jest zachowek?

Biuro nieruchomości Kłodzko

Mieszkanie za odstępne – co to, co warto wiedzieć?

podatek pcc

Podatek PCC – co to jest, kto go płaci, kiedy złożyć?

Mężczyzna z pieniędzmi, skup nieruchomości.

Ubezpieczenie pomostowe kredytu – co to jest?